Proč zakládáte školu?

Před dvěma a půl lety jsme si založili domácí komunitní školu (více viz Příběh Vilekuly), kterou bychom rádi jednak posunuli dále a jednak ji nabídli širší skupině žáků. Za tu dobu jsme načerpali mnoho zkušeností a postupně došli k tomu, že práce s dětmi je naše životní poslání. Zároveň nám oběma průvodkyním končí období rodičovské dovolené, takže pracovní uplatnění spojené s pokračováním v naší činnosti v rozšířené formě je pro nás nejlepší představa o navazující smysluplné činnosti. Těšíme se, že naši školu budeme moci dále rozvíjet oficiální cestou a zároveň se všemi alternativními prvky, které jsou pro nás ve výchově a vzdělávání stěžejní. 

Pro koho je určena ?

Pro všechny žáky prvního stupně: pro ty, kteří nastupují do školy, i pro ty, kteří uvažují o změně školy.

Kdo bude s dětmi?

Primárně půjde o naše dvě kmenové průvodkyně – Vendy a Lídu. Jejich profily najdete na stránce věnované dospělým ve Vilekule.

jaký obsah a formu výchovy a vzdělání můžu čekat?

Obsah bude adekvátní prvnímu stupni základní školy tak, jak to vyžadují rámcové vzdělávací programy. Hlavní formou pak bude projektová výuka: v pravidelných tematických blocích probíráme konkrétní téma a řešíme projekt, v rámci kterého každý přispívá svými znalostmi a dovednostmi, tím jsou žáci vnitřně motivováni k získávání kompetencí (zejména číst, psát, počítat aj.). V sebeřízených blocích si pak vybírají z nabídky vzdělávacích aktivit a mohou se tak postupně rozvíjet samostatně či s pomocí průvodce podle svých preferencí.

kdy probíhá výuka?

Program bude začínat v 8:30; alespoň jeden z průvodců bude ve škole k dispozici dříve. Končit budeme ve 12:30 s nabídkou využití kroužků či nízkoprahového klubu Salesiánského střediska volného času přímo v budově.

jaká je Výše školného?

Školné bude 4000 Kč měsíčně.

jaké další výdaje mám čekat?

Učebnice? Výlety a pobyty? Jistě na to také dojde, ale nečekejte vysoké částky. Zejména první rok tyto náklady budeme konzultovat s vámi, rodiči, abychom respektovali rodinné potřeby.

Čím se bude naše škola lišit od klasických ZŠ?

Respektováním individuálních potřeb dětí, podporou jejich kreativity, jedinečnosti a samostatnosti, vyváženým rozvojem ve všech oblastech života. Dále nás pak bude odlišovat zejména:

  • hodnotový základ – inspirujeme se skautskými myšlenkovými základy (skautský slib a zákon, poslání: Junák – český skaut, z.s. má své poslání ve stanovách definované jako podporu rozvoje osobnosti mladých lidí; jejich duchovních, mravních, intelektuálních, sociálních a tělesných schopností tak, aby byli po celý život připraveni plnit povinnosti k nejvyšší Pravdě a Lásce; sobě samým; bližním, vlasti, celému lidskému společenství a přírodě).
  • výukové metody a přístupy – kreativní a individuální přístup k učení (projektové vyučování, Montessori prvky, sebeřízené aktivity,…), což podporuje aktivní zapojení žáků do učení a rozvoj jejich osobního zájmu
  • část výuky trávíme venku
  • malý kolektiv 15 žáků a 2 průvodci
  • role učitele – učitel se spíše stává průvodcem, který pomáhá žákům objevovat vlastní cesty k učení a podporuje jejich samostatnost
  • s průvodci si žáci tykají
  • flexibilita a struktura –  flexibilnější, co se týče času (nemáme klasický rozvrh rozdělený na jednotlivé předměty) a tempa výuky, větší prostor pro seberealizaci a rozhodování o tom, co a jak se budeme učit
  • vztah k hodnocení a testování
    • soustředění na individuální pokrok žáka, osobní růst a rozvoj dovedností
    • neznámkujeme, nesrovnáváme žáky navzájem
  • více kreativních a praktických aktivit
Jak často se bude chodit ven?

Rádi bychom venku pobyli každý den zejména v podzimních, jarních a letních měsících, v rámci týdne bude určen jeden konkrétní den, který budeme trávit venku celý.

Kam se bude chodit na obědy?

Máme předjednáno stravování z jídelně ZŠ Edisonova.

Myslíte na děti se speciální potřebou ?

Ano, myslíme. A domníváme se, že koncepce školy a její vybavení je vhodnější než prostředí klasické: Třídy nejsou postaveny na sezení v lavicích, budeme více střídat činnosti a pohybovat se venku.

Proč používáte pro dospělého ve třídě “průvodce”, nikoli “učitel”?

Jednak proto, že to je přesnější překlad řeckého slova “pedagog”. A taky proto, že to lépe popisuje, jak si roli dospělého představujeme: Jako toho, kdo ukáže vhodné cesty, kdo upozorní na problémová i zajímavá místa, jako ten, kdo jde celou dobu s vámi.

jak probíhá komunikace s učitelem?

Vidíme ji jako klíčovou pro úspěch dítěte ve vzdělávání – bude otevřená, pravidelná a zaměřená na společný cíl – podporu dítěte. Budeme evidovat týdenní záznamy (notýsek, elektronický deník) s fotografiemi, dále bude možnost individuálních schůzek podle potřeby a tripartnitních schůzek (učitel, žák, rodič) jednou za pololetí.

Poskytnete mému dítěti individuální vzdělávání (tzv. domškolák)?

Ne. Tvoříme školní komunitu, tedy skupinu dětí, které se spolu skutečně učí a pravidelně vídají.

musí dítě chodit všech pět dní v týdnu povinně?

Ano, jsme legitimní základní škola. Absence v rozumné míře je přípustná po dodržení pravidel omlouvání.

Co když se třída nenaplní?

Vůbec se o to nebojíme. Nicméně, realisticky, pokud se to stane, provoz školy odložíme.

Je možné přestoupit do vyššího ročníku?

Jistě, volba školy je výhradní pravomocí rodičů. Pokud se domluvíme a dítě přijmeme, je třeba dojednat to s vedením stávající školy kvůli předání dokumentace.

Jak budeme pracovat s dětmi jako se skupinou?

Zejména podle následujících zásad:

  • laskavá důslednost, trpělivost
  • vytvořením bezpečného a přátelského prostředí (pravidla, respekt, rituály)
  • organizace skupiny
  • efektivní komunikace
  • metody práce ve skupině – kooperativní učení, projektová výuka, herní a dramatické metody
  • řešení konfliktů a sporů – prostor k vyjádření a hledání kompromisu, technika „já-výroků“, pravidla pro řešení sporů
  • motivace a hodnocení – pozitivní zpětná vazba, sebehodnocení, týmové hodnocení
Jste škola pro věřící? Vedete děti k nějaké víře (jaké)?

Ne, jsme otevřeni komukoli a náboženství nebo konkrétní spiritualitu necháváme mimo školu. Věříme, že je to svobodná volba rodiny. Je ale fér přiznat, že v týmu domácí školy najdete pestré složení: od praktikujících křesťanů, přes praktikující pohany až po agnostiky nebo ateisty.

Jste pobočka ZŠ Molekula?

Ne, nemáme spolu žádný právní vztah. Nicméně, známe se a lidské vztahy máme pěkné.

Pěkné… Ale: Dostane se mi pak takové dítě na gympl? A na medicínu a na práva?

Rámcové vzdělávací programy, tedy státem garantovaný obsah základního vzdělávání, je stejný pro libovolnou ZŠ. Lišíme se způsobem práce, komunikace, motivace dětí, nikoli výstupními kompetencemi. Výkon u přijímaček nicméně stoprocentně zajistit nedokážeme.

Není malotřídka limitující pro starší nebo šikovnější děti?

Ne, naopak: V pestrém kolektivu si natrénují sociální dovednosti a při spontánní hře a učení mladších se toho sami nejvíc naučí. Vzájemné (vrstevnické) učení je (antropologicky) přirozený způsob, jak se děti učí. Věkově homogenní třídy se z pohledu státu dobře organizují, přirozeně motivovanému učení ale nepomáhají.

jak bude vypadat vysvědčení?

Vysvědčení bude obsahovat slovní zpětnou vazbu. Zákon nám ukládá pro účely přijímacího řízení v posledním ročníku doplnit i číselné hodnocení – na to je ale zatím čas 🙂